Forklar det komplicerede på en simpel måde
Du kender helt sikkert situationen fra årets familiefest, hvor du – gud ved for hvilken gang – skal forklare tante Amalie, hvad du arbejder med til dagligt. Jobtitlen lyder ikke på hverken læge, pædagog eller tømrer, som er fagområder 90+ segmentet kender og forstår. Men hvis du fx skriver Search Engine Optimization Specialist på visitkortet, bliver det mere kringlet…
For dig er det med garanti pærenemt at beskrive, hvordan linkbuilding bidrager til en højere rangering på Google – du arbejder jo med det til hverdag. Men hvordan sikrer du, at du ikke mister Amalie undervejs? Et hurtigt bud herfra; du sætter en explainerfilm på.
A’ hvaffor noget explainer?
At vi mennesker lærer bedre via billeder er ikke til diskussion. Og studier viser da også, at 69 % hellere vil modtage information om et produkt gennem en video end via tekst.
Det er derfor heller ikke mærkeligt, at begrebet ’Explainerfilm’ er gået hen og er blevet så populært, som det er tilfældet (mon ikke Amalie faktisk har hørt om det?). En explainerfilm formidler et ønsket emne på en klog, simpel og kreativ måde. Behøver vi egentlig at forklare mere… For lige at understrege pointen og skubbe dig ud i projektet, giver vi dig to eksempler på explainerfilm efterfulgt af 6 indsigter om formatet. Værsgo.
Med tre korte videoer fik vi i OK ikke kun ridset essensen af vores DNA op, men også på en simpel måde visualiseret en forholdsvis kompleks proces omkring overskudsdelingen til vores medejere. Noget vores medarbejdere skal være helt skarpe på og som videoerne kan gøre nærværende år efter år.
Pernille Andersen, HR Partner – Læring og udvikling i OK
6 indsigter om explainere
1. Husk hvem du taler til
En explainer forklarer det komplicerede, så andre forstår budskabet. Om det er en pædagogisk gennemgang af dine forretningsområder eller en kortlægning af Einsteins relativitetsteori er underordnet. Begge dele kan fungere.
Bare husk, at det ikke er indefra og ud. Det handler nemlig ikke altid om dig, men derimod om din målgruppe. Hvem er de, og hvad har DE brug for, at DU fortæller dem.
2. Skær ind til benet
En explainer skal ikke rumme udtømmende information om din virksomhed. Den skal til gengæld fortælle det allervigtigste. Nøgleordene. Og her skal du, som afsender på budskabet, være dygtig til at udvælge.
Hvis du ikke selv er skarp på, hvad det er, du gerne vil kommunikere, kommunikerer du ingenting. Så kan du lige så godt skrive en kilometer lang tekst, som ingen læser.
3. Brug din forklaringsmodel igen. Og igen.
En explainer bliver ikke bygget på en dag. Men når filmen først er skabt – med udvalgte detaljer og vigtige guldkorn – så har du et solidt og bæredygtigt fundament. I stedet for at bruge tid på selv at forklare, overleverer du informationerne via din film. Igen. Og igen.
4. En strømlinet fortælling
En explainer sikrer en strømlinet fortælling, hvor vigtige detaljer ikke bliver glemt. Det er nemlig ikke en selvfølge, at kollegaer indenfor samme virksomhed deler samme historie.
Men i mødet med kunder, nye ansatte eller samarbejdspartnere, vil man gerne undgå modsatrettede udmeldinger. “Jamen Søren sagde ellers, at vi gerne måtte møde kl. 10 om mandagen…” Det kommer til at fremstille virksomheden som utjekket og uprofessionel.
5. Gør dig umage og væk større opsigt
En explainer kan vække opsigt i mængden af sjove kattevideoer, breaking news eller en spændende opdatering fra veninderne. Men hvis dit budskab skal have en chance i kapløbet om at blive valgt af din målgruppe, er du nødt til at gøre dig umage.
Formatet er ikke låst, så slå dig løs. Udtrykket skal selvfølgelig passe til din virksomheds identitet og tone-of-voice, men du kan sagtens være mere nytænkende, mere modig og lidt sjovere end ellers. Så længe det er inden for rammen. Og så længe du husker på, hvem du taler til.
6. Bliv klogere på dig selv
Når virksomheder kaster sig ud i arbejdet med en explainerfilm, vil de ofte opleve, at de rent faktisk bliver skarpere på deres egne budskaber undervejs i processen. Og at de bliver bedre til at se tingene udefra. Måske er det en kort, simpel animationsfilm på 1 minut, der er allermest brug for. Eller måske mangler din virksomhed, ligesom Ok, en film, der forklarer nye ansatte alt om organisationen.
Under alle omstændigheder er det de færreste virksomheder, som ikke har en historie, de gerne vil fortælle. Du skal bare finde din.
Kom i gang med at forklare
Hvis du er blevet nysgerrig på formatet og måske selv har en tante Amalie som målgruppe, så lad os tage en snak. M2 Film har bred erfaring med at lave explainerfilm, animerede og live action, i forskellige længder og af varierende kompleksitet.