SoMe Formater

Det kan være en jungle at finde rundt i de mange formater, der florerer på de sociale medier i dag. Men formatet er vigtigt, når du kommunikerer dit budskab. Derfor har vi her lavet et opslagsværk til dig, så du nemt og hurtigt kan danne dig et overblik over de mange formater og finde det rette til din SoMe-post.

4:5, 9:16 og 1:1 – hvad betyder det egentlig?

Først og fremmest må vi hellere lige slå fast, hvad det egentlig betyder, når vi eksempelvis snakker om, at noget skal være i et 9:16 format.

Kort fortalt referer det til forholdet mellem højde og bredde. Det første tal er bredden og det andet højden. Eksempelvis er 16:9 et bredformat fordi første tal er større end det andet. Samtidig er 9:16 det samme størrelsesforhold, men bare i højformat. Kender man derfor eksempelvis bredden, så skal man bare dividere med første tal og gange med det andet for at få højden.

Eksempelvis: 1920px / 16 x 9 = 1080px. Smart ikke?

Nu skal du bare have styr på, hvornår du skal bruge hvilke SoMe formater.

Oversigt over SoMe formater

Vær professionel og vælg det rette format

Selvom man kan vende telefonen vandret eller sagtens se en 4:5 film på LinkedIn, så giver det altså bare et mere professionelt udtryk, at dit indhold er tilpasset platformen.

Alt tyder på, at det vertikale 9:16 format bliver mere og mere populært på SoMe. Brugerne vil simpelthen se videoindhold vertikalt. Og det er en vigtig observation at have med sig, når du skal have produceret din næste brand- eller reklamefilm.

For det er altså ikke helt ligemeget, hvilket format du bruger, hvis man ønsker at give målgruppen den bedste brugeroplevelse, når de møder dit indhold på sociale medier.

DU HAR ORDET. TAL HØJT!

– Om at udnytte 4:5 potentialet i feedet på mobilen og skubbe konkurrenterne af pinden

Ved at anvende 4:5 formatet til dine videoer, sikrer du, at dit budskab fylder skærmen bedst muligt ud. Samtidig udelukkes andre forstyrrende elementer, der kan stjæle din taletid.

Selvfølgelig skal du ikke anvende 16:9 formatet til dem, der skal modtage dit nøje udvalgte budskab på mobilen. For lad os være realistiske – selv om modtagerne kan vende telefonen vandret, er de allerede scrollet fordi din lillebitte hviskestemme.

4:5 formatet har størrelsen 1080 x 1350, og bruges bl.a. til:

  • Facebook post
  • Instagram post

SE GODT UD, MENS DU SNAKKER

Om at tage sig godt ud på tværs af platforme med 1:1 formatet, når man ved, at udseendet faktisk betyder noget

I tilfælde af, at du har modtagere, som møder dine digitale budskaber på en computerskærm, så bør du overveje at anvende 1:1 format. Det kvadratiske format efterlader nemlig ingen sorte streger i siderne.

Vi er nede i smådetaljerne her. Bevares. Men en profil på LinkedIn, hvor der er truffet velovervejede valg i forhold til platformens format – indholdsmæssigt såvel som æstetisk – virker bare topprofessionel.

1:1 formatet har størrelsen 1200 x 1200, og bruges bl.a. til:

  • LinkedIn post
  • Instagram post

15 SEKUNDS OF FAME

Om at gøre sig umage og møde modtagerens forventninger i højformat (9:16)

Alt tyder på, at det vertikale 9:16 format bliver mere og mere populært på SoMe. Instagram, Youtube og Facebook følger i TikTok og Snapchats fodspor og har udrullet formatet på deres Reels og Short.

Brugerne vil se videoindhold vertikalt. Så at anvende 9:16 formatet til dine stories, reels eller TikTok-danse er derfor det bedste, du kan gøre for at øge brugeroplevelsen og opnå en større reach på dit indhold.

9:16 formatet har størrelsen 1080 x 1920, og bruges bl.a. til:

  • Instagram Stories og Reels
  • Facebook Reels
  • TikTok
  • Snapchat Stories
  • YouTube Short

FILM SKAL SES I BIOGRAFEN. ELLER PÅ YOUTUBE

– Om fortsat at sætte kvalitet i centrum med 16:9 formatet

YouTube holder fast i det traditionelle bredformat som den eneste sociale platform. Her er der fokus på den visuelle brugeroplevelse og på at imødekomme film, der netop ikke er optaget med en smartphone. Eller til en smartphone.

At de for nyligt lancerede det vertikale format ’Shorts’, tyder dog på, at de også ønsker at blive en del af vores højkantsvirkelig.

16:9 formatet har størrelsen 1280 x 720 og bruges til:

  • YouTube

WHAT’S IN IT FOR YOU…

Formatet har helt sikkert betydning for, hvordan målgruppen oplever dit indhold.

Vi ser eksempelvis, at videoer på Instagram nu automatisk også uploades til Reels, der har 9:16 formatet. Det vil altså sige, at din video, som du måske havde tilpasset Instagram-feedet i 4:5, pludselig florerer på Reels med grimme, sorte kanter i top og bund. Og det vil man jo helst undgå, ikke?

Så det er altså ikke helt ligemeget, hvilket format du bruger, hvis man ønsker at give målgruppen den bedste brugeroplevelse, når de møder dit indhold på sociale medier.

Held og lykke med at få dine budskaber (højt!) ud.